Třikrát Brno

1. října 2012 v 11:07 |  Cesty
Den první.

V Brně jsem v minulosti sice dvakrát byl, pokaždé za něčím, a jen na skok, město jsem tak nepoznal. Letos jsem si řekl "Teď!" a jel jsem to třistapadesátitisícové město na území někdejší Velkomoravské říše poznávat.

V první řadě jsem se tam chtěl zorientovat. Po vystoupení z autobusu mě lákalo podívat se po okolí autobusového nádraží. Toulka mě přivedla k historické budově Mahenova divadla. Tam jsem se zastavil. Ta historická budova je nejen krásná, ale zapsala se i do historie techniky. 14. listopadu 1882 byla totiž jako první divadlo v Evropě osvětlena elektrickými žárovkami.

Pokračoval jsem Kobližnou ulicí, kde moji pozornost upoutal Schrattenbachův palác, v němž je dnes knihovna. Pamětní deska na něm připomíná, že v něm na přelomu let 1767 - 8 bydlel velikán hudby W. A. Mozart.

Odtamtud nebylo daleko na Náměstí svobody - někdejší Dolní rynek s morovým sloupem a zajímavým domem pánů z Lipé. K mému překvapení je v něm obchodní dům, dokonce s terasou v nejvyšším patře.

Zelný trh mi z minulosti uvízl v paměti. Dnešní trh na něm je plný krásného ovoce a zeleniny a lemován zaparkovanými auty. Z výšky na to shlíží vysoká věž nedaleké Staré radnice, nejstarší brněnské světské stavby (ze 14. stol.), jejíž budova je v rekonstrukci.

Sousední Kapucínské náměstí bylo podle mé paměti ta léta beze změn.

Od blízkého Hlavního nádraží jsem zašel do Kopečné ulice, v níž za první republiky bydlel můj dědeček a pak jsem vyšlapal do strmého svahu k Petrovu. Obešel jsem tu brněnskou dominantu kolem dokola. Měl jsem stísněný dojem vida jak málo místa je kolem něj, ale dýchly na mě věky. Těmi místy chodila přemyslovská knížata a už v 11. století tam stál chrám.

Další toulky Brnem mě přivedly k minoritskému kostelu sv. Janů s loretou. Pamatuje 13. století.

Na Jakubském náměstí jsem si u 92 metrů vysokého kostela sv. Jakuba ze 14. století připadal jako mraveneček.

Potíže jsem měl s nalezením Zemského domu. Ten název lidem nic neříkal. Nakonec to vyřešila mladičká pracovnice informačního kiosku řka, že to je Nová radnice na Dominikánském náměstí.

V blízkosti - v Dominikánské ulici je pozornost nepoutající středověký dům pánů z Kunštátu dnes používaný k výstavním účelům. Mně se zapsal do paměti, když jsem před lety na jeho nádvoří viděl Tatru 87 Hanzelky a Zikmunda.

A ta Nová radnice - to je stavba pozoruhodná. Parádní středověká stavba přestavěná v 18. století. Původně budova dominikánkého kláštera po staletí slouží pro honosnou reprezentaci. Dnes je v ní magistrát Brna. Když člověk vidí to prostředí, říká si: "Jo tam se to úřaduje!". Ale on je všude chleba o dvou kůrkách. Mrkněte se na snímky.

Na závěr jsem vyšlapal kopec ke druhé brněnské dominantě - Špilberku. Prohlédl jsem si ho zvenčí a při koštování místního piva vychutnal hru tamní moderní zvonohry.

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Amelie Amelie | Web | 2. října 2012 v 2:31 | Reagovat

Děkuji za nádherné fotky. Těším se, až se do Brna zase podívám.

2 DAKO DAKO | Web | 2. října 2012 v 17:27 | Reagovat

Zajímavá a moc hezká cesta Brnem a ještě hezčí fotografie. Díky.

3 Jirka Jirka | E-mail | Web | 3. října 2012 v 4:59 | Reagovat

Díky za návštěvy a komentáře. Zítra zveřejním pokračování.

4 danielinama danielinama | Web | 3. října 2012 v 8:10 | Reagovat

Je fajn se podívat na své město očima návštěvníka :-) Těším se, že napíšeš i jaký celkový dejem Brno zanechalo 8-)

5 Ježurka Ježurka | Web | 3. října 2012 v 13:16 | Reagovat

Tak aspoň virtuálně se mi splnila procházka mým milovaným rodným Brnem, když manžel nemohl. Díky, moc, vrátím se na pokračování. :-)

6 vik vik | E-mail | Web | 5. října 2012 v 21:11 | Reagovat

Díky za ten článek, zavzpomínal jsem si na vlastní procházku kolem Petrova a pak návštěvu Špilberku, konkrétně kasematů. Takové vězení být dnes v provozu, zločinnost by určitě klesla. :-|

7 otavinka otavinka | Web | 24. října 2012 v 4:38 | Reagovat

Děkuji za krásnou procházku  milovaným Brnem. Studovala jsem tam a dodnes tam ráda jezdím. Musím poslat odkaz na tyto stránky Euridice do Chorvatska, je rodačka, tak ať se potěší. :-)

8 Euridika Euridika | Web | 11. listopadu 2012 v 1:12 | Reagovat

A jejda, to je moje Brno! Už jsem tam taky dlouho nebyla a tak bych si to moc prala. Pekny fotečky.
Pozdrav z Chorvatska.

9 Jirka Jirka | 2. září 2015 v 10:56 | Reagovat

ubytování v Brně- najděte si ho snadno

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.