Vlak Českých drah

10. července 2013 v 14:38 |  Cesty
a jiné záhady.


Nejsem železniční odborník. Jsem jen výletník, který se občas sveze vlakem. Vzhledem ke zlepšující se situaci na dráze to bývají i pohodová svezení. Přitom vidím řadu věcí. Některé mi vzápětí vypadnou z paměti, jiné tam zůstanou a červík zvědavosti hlodá a hlodá... Rozhodl jsem se proto zeptat se tu na ně lidí světa a železnice znalých.

1) Značky. Když z okna jedoucího vlaku sleduji okolí, vlak leckdy mine dvojici značek. Obě jsou bílé, horní je obdélníková, spodní kulatá a na každé je číslice. Asi nejvyšší povolená rychlost - ale pro které vlaky která z nich platí?

2) Semafory. Na nádražích jsou semafory. Ty silniční mají tři světla, nádražní až pět. Standardně svítí prostřední - červené. Co signalizují zbývající čtyři?

3) Cizí lokomotivy. Vlaky přijíždějící z Německa jsou tažené německými lokomotivami až do Plzně, kde je nahradí tuzemské lokomotivy. Vlaky jedoucí z Rakouska a Slovenska táhnou rakouské nebo slovenské lokomotivy až do Prahy, což není málo placená záležitost. Není možné lokomotivy vyměnit třeba už v Domažlicích, Českých Budějovicích nebo v Brně?

4) To nejlepší nakonec. Na pražském Hlavním nádraží jsem si počkal na příjezd mezinárodního vlaku Eurocity Jan Jesenius jedoucího z Budapešti přes Slovensko a ČR až do Hamburgu. To co přijelo byla mezinárodní směs, nad níž jsem nechápavě kroutil hlavou. Vlak totiž táhla slovenská lokomotiva, první vagon byl německý a ostatní maďarské. Podle nádražního rozhlasu to byl vlak společnosti České dráhy, ale český tam byl snad jen průvodčí...

Tak jsem dal průchod mé nevědomosti a jsem zvědav, jestli s vaší pomocí budu moudřejší. Předem děkuji za "uniformace".
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 vik vik | Web | 10. července 2013 v 19:19 | Reagovat

Jsem zvědavý, jestli někdo fundovaný odpoví alespoň na některý z těch čtyř bodů. Docela rád se přiučím. :-)
Sám patřím taky do té skupiny svátečních cestovatelů. Hodně mne matou jízdenky. Co mi dalo práce, než jsem se naučil cvaknout si v automatu univerzální jízdenku. A nedávno jsem jel zase s inovovanou modrou jízdenkou.

2 Ježurka Ježurka | Web | 12. července 2013 v 16:30 | Reagovat

Jirko, já Ti bohužel taky neodpovím na Tvé otázky, i když jezdíme vlakem dost často, ale takto jsem neuvažovala. Tak jsem taky zvědavá, zda to někdo ví.

3 Lydie Lydie | 15. července 2013 v 22:23 | Reagovat

otázka č.1.
Kulaté platí pro lokomotivy řady 180, 181 a 183./To jsou šestinápravové lokomotivy a tahají nákladní vlaky./
Obdélníkové pro jakékoliv vlaky.
Ještě někde je tabule obdélníková, číslice psány pod sebou - platí pro naklápěcí jednotky.

4 Lydie Lydie | 15. července 2013 v 22:30 | Reagovat

Otázka č.2.
Na nádražích se neříká semafory, ale návěstidla.Zelená=volno
žlutá=výstraha
červená=stůj
dvě žluté= jízda 40 a výstraha atd..někdy ta světla blikají ...
  někdy svítí dva zelené nebo žluté řádky...někde jsou i modrá světla..těch kombinací je hodně - to celé se jmenuje rychlostní návěstní soustava.....prostě
je to složitější než na silnici :-P

5 Lydie Lydie | 15. července 2013 v 22:31 | Reagovat

[4]:Jo a za jízdu na červenou je "vyhazov" i někdy soudy...ne pokuta,jak na silnici. :-D

6 Lydie Lydie | 15. července 2013 v 22:35 | Reagovat

To záleží na dohodě jednotlivých železnic.Mění se jen strojvedoucí na hranicích....naše lokomotivy jezdí např.do Varšavy, polské do Šumperka, naše do Vratislavy....atd

7 Lydie Lydie | 15. července 2013 v 22:37 | Reagovat

[6]:Každá výměna lokomotivy vlak zdržuje,musí se například udělat zkouška brzdy ap., proto je dobré,když lokomotiva jede až do cílové stanice.

8 Lydie Lydie | 15. července 2013 v 22:44 | Reagovat

otázka č.4.
Nedivte se, jsme v EU.Ta slovenská lokomotiva to veze až z Budapešti....
Také na nějakém vlaku jezdí přímé vozy z Moskvy do Prahy a v pohraniční stanici se mění podvozky - ruské železnice mají rozchod 1520 cm ..../naše 1435 cm/..
a tak bychom mohli pokračovat...

9 Lydie Lydie | 15. července 2013 v 22:50 | Reagovat

ještě ke 4.
ten vlak provozuje společnost Českých drah, i když jsou ty vozy atd. cizí.Platí tam tarif a podmínky této společnosti,proto to hlášení rozhlasem.
Ještě jsou u nás další společnosti, ale to je známé dost.

10 Jirka Jirka | E-mail | Web | 16. července 2013 v 7:50 | Reagovat

[3-9] No vida, ozval se odborník. Díky za vysvětlení.

11 Lydie Lydie | 16. července 2013 v 8:59 | Reagovat

[8]:Vloudila se chybička - ty rozměry jsou samozřejmě v milimetrech :-P  :-P Ach jo...

12 Lydie Lydie | 16. července 2013 v 9:04 | Reagovat

[10]:Zas takový odborník nejsem - už jsem deset let v penzi a nové věci
neznám.....a spousty věcí zapomínám.No,co naděláme,že? ;-)  ;-)

13 pizlik1 pizlik1 | Web | 16. července 2013 v 15:08 | Reagovat

Manžel jakožto odborník přečetl dotazy pak odpovědi Lydie souhlasí s Lydií. Nemá co dodat. :-)

14 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 19. července 2013 v 18:59 | Reagovat

:-) Spousta zajímavých a mě doposud neznýmých informací zde :-)Já dávám přednost autobusům, tedy jak jedu sama. Jinak s doprovodem vlakem jezdím ráda. Přiznávám, nerada  přestupuji a nastupuji do vlaku, ptám se desetkrát zda je to ten můj spoj.

15 Amelie Amelie | Web | 19. září 2013 v 16:35 | Reagovat

Vlaky ČD nemusím, ale ráda jezdím vlakem RJ - čistota, kafe, časopis, voda zdarma. Nedávno jsem potřebovala ve vlaku ČD na WC a ten smrad se zase odradil, po letech žádná změna:-( Holky se tam bojí dokonce na záchod jít.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama