Výstava skutrů, mopedů a elektrokol

5. dubna 2014 v 9:35 |  Technika
Moderna i veteráni.


Kdesi jsem si všiml, že od 4. do 13. dubna je v obchodním domě Šestka v Praze 6 Ruzyni výstava 60 skutrů. Nedalo mi to, zapátral jsem na internetu a včera - v den zahájení, jsem se tam rozjel.

Linkou A metra jsem dojel do stanice Dejvická. Konec Evropské ulice je v rekonstrukci a proto autobus 218 jedoucí k Šestce zastavuje na stanici tramvají. Má sice delší intervaly - jezdí jednou za půl hodiny (a někdy jednou za hodinu), ale když jsem se ho po 25 minutách čekání dočkal, v pohodlí mě dovezl k cíli.

Po vstupu do obchodního domu mě čekala dvě překvapení. Prvním bylo zjištění jak málo zákazníků je tam před víkendem. (Aspoň tam byl klid.) Druhým bylo zjištění, že expozice je rozkouskovaná. Tady pár motorek, další o kus dál, další zase dál a ostatní v patře. (To byl zjevně úmysl aby návštěvník prošel celý obchoďák.)

Jsem z první poloviny minulého století a tak mě zajímalo najdu-li tam nějaké veterány bližší mému mládí. V levé části přízemí jsem v galerii našel tři. Vyfotil jsem si je.

Tohle je první československý moped - Stadion S11 z roku 1957. Pár trubek, motor a sedlo a jezdilo to. Dokonce se spotřebou 1,5 litru benzinu na 100 km. Padesátikubíkový motor, jehož dvě rychlosti se řadily nastavením rukojeti. (Pamatuji.) To už je skutečně historie.



Tady je první československý skutr - Čezeta z roku 1960. Jeho nákladní provedení a provedení se sajdkárou pamatuji jen z propagace.



Jeho novější verze z roku 1962 už měla blinkry a vylepšený motor stále o obsahu 174 ccm. Řidiče chránil i vysoký plexištít na řídítkách. Rezerva se vozila u koncového světla. Tenkrát se ještě tolik nekradlo. Její majitel ji zrenovoval nejen krásně, ale tak kvalitně, že s ní dojel k Baltu a zpátky.



Tady je současnost: Jawa Pionýr 555 z limitované série po obnovení výroby v roce 2014. Když výroba Pionýrů v roce 1958 začínala, stál 2 000 korun. Ten dnešní stojí bez pár korun 30 000.



Výstava je sice prezentována jako výstava skutrů, ale je tam k vidění i řada mopedů (dva se mi líbily) a elektrokol (ta mají prodejní cenu bez pár korun 20 000). Jsem asi do jisté míry konzervativní, protože jsem si u řady moderních skutrů říkal: "To bych nechtěl".

Máte-li o tuhle tematiku zájem, neváhejte. Výstava trvá do 13. dubna. Informace o dopravním spojení najdete na: www.ocsestka.cz .
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 děda tik tak děda tik tak | Web | 5. dubna 2014 v 12:05 | Reagovat

Tak to je vzpomínka co všechno po našich silnicích jezdilo. I když moped z prvního snímku se tady sem tam také ještě vidí. Zrovna tak pionýr, kterému se říkalo pařez. :-)

2 Jana Jana | E-mail | Web | 5. dubna 2014 v 18:14 | Reagovat

Ten první skůtr měl jeden pán u nás v ulici a pokud ten pionýr je ten zvaný pařez,tak ty měl můj táta dva,ale to jsem byla hodně malá a už si pamatuju jen tu barvu :-) .Pak si koupil Javu 20 a na té už jsem jezdila i já :-)

3 Jirka Jirka | E-mail | Web | 6. dubna 2014 v 8:59 | Reagovat

[1]: Dědo já už jsem S11 neviděl v provozu několik let. Čezetu vidím jednou nebo dvakrát za rok.

4 Jirka Jirka | E-mail | Web | 6. dubna 2014 v 9:04 | Reagovat

[2]: Jano pařez byl ten nejstarší Pionýr. Tohle je jeho asi 4. verze, tedy možná pravnuk.

5 Jana Jana | 6. dubna 2014 v 13:14 | Reagovat

[4]: Já si říkala,že takováhle paráda to asi nebyla ;-)

6 Jana Jana | 6. dubna 2014 v 13:17 | Reagovat

[4]:No jo,teď koukám znovu na článek,že jsem si to špatně přečetla :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama