Poděbrady 2014

14. srpna 2014 v 5:58 |  Cesty
Bylo tam hezky.

Poděbrady jsem navštívil naposledy před sedmi roky. Letos na jaře tam proběhly akce k 550. výročí snahy krále Jiřího o vytvoření Evropského svazu mírových národů. Těch jsem se nezúčastnil, ale chtěl jsem vidět novou podobu jeho památníku v tamním zámku.

Pohodlný rychlík mě tam z Prahy dovezl za padesát minut. Na nádraží je stále uzavřená resturace a tak jsem si v hale dal kafíčko z tamního automatu. S jeho kalíškem jsem vyšel ven a zjistil, že ulice u nádraží je v rekonstrukci.

Centrální lázeňský park za ní je tradičně krásně upravený a pokud jsem se odreagoval od hluku blízkých strojů, byla v něm i pohoda.

Pomalu jsem ho procházel a viděl jsem, že pohodu mají i návštěvníci hovící si v zahrádkách kaváren. Vzpomínky mě provázely a tak jsem se zastavil u lázeňského domu Libenský. Z jeho terasy jsem si vyfotil letošní podobu květinových hodin. Jsou symbolem těchhle lázní a kdekdo se u nich zastaví nebo fotí.

O kousek dál jsem nemohl vynechat vzpomínkové posezení v příjemné kavárně Viola.

Za rohem jsou u ní centrální lázně, k nimž mě lákala další vzpomínka. Letos je tam změna: v jejich chodbě je soukromá expozice historie tamního lázeňství. Muzeem bych to nenazval. Jde o řadu historických vitrin s exponáty o tamním lázeňství. Na své si tam přijdou hlavně milovníci lázeňské keramiky.

Pomalu, beze spěchu jsem pokračoval k náměstí. Nešel jsem přímo do zámku. Obešel jsem ho po nábřeží a vyfotil.

Městem jsem se vrátil, u vchodu vyfotil památník mírové snahy krále Jiřího a pak teprve jsem šel dovnitř.

První a největší místnost památníku je v bývalé kapli. V češtině a angličtině seznamuje s životem krále Jiřího. Vystavena je řada historických exponátů, včetně faksimilí několika knih z 15. století. Na obrázku je faksimile rodové bible.

Na dalším je rodokmen.

V průčelí je na podstavci kopie jezdeckého pomníku krále Jiřího, jehož originál stojí od roku 1896 na náměstí. Vedou k ní schůdky a ochoz, takže si ji návštěvník může prohlédnout zblízka, lépe než originál venku.

Druhá místnost je věnována autorovi pomníku a ve třetí, ve sklepení, jsou nejstarší archeologické nálezy - a příjemně chladno.

Na nádvoří bylo v roce 2009 založeno rosárium, v němž vysazují růže významní umělci - a je tam i růže od kardinála Vlka a Karla Schwarzenberga. Hezká novodobá tradice.

Sluníčko hřálo přímo ukázkově a tak jsem si zašel na náměstí na pivo. Posadil jsem se na zahrádce restaurace a pozoroval "cvrkot" okolo. Bylo tam množství lidí, které bych tipoval na nedělní odpoledne (ale byl čtvrtek) a na výpadovce procházející náměstím byl čilý provoz. Nebyl to lázeňský klid, ale pohoda přecejen byla. Když přijelo auto od Country radia a začala příprava na jejich akci, raději jsem zvedl kotvu. To už by na mně bylo moc hluku.

Vědel jsem, že v Poděbradech je někde novodobá atrakce - trpaslík, ale nevěděl jsem kde. Cestou zpátky jsem viděl rodiče s předškolními dětmi jdoucí do parku za květinové hodiny. Následoval jsem je a přivedli mě k němu.
To je on.

Asi půlmetrová soška u mochomůrky, obehnaná plůtkem. Chvíle čekání a pak to přišlo. V celou hodinu dal "trpajzlík" mochomůrce kladivem takovou ránu, až se sám zatřásl. Je to zajímavá podívaná pro malé děti.

Čas pokročil a tak jsem se s kornoutem zmrzliny, která je tam levnější než v Praze, loudal k nádraží. Obloha se mezitím zatáhla, ale nesprchlo a tak se mi vydařil další výlet.

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Ježurka Ježurka | Web | 14. srpna 2014 v 13:19 | Reagovat

To je dobře, že jsi nezmokl, ale prožil jsi krásný den. Já si při procházce po Poděbradech vzpomněla na čas, když jsme tam byli s manželem, ale jen na týden na rekreaci. Taky se nám tam moc líbilo a tenkrát tam byl festival mažoretek. To byla taky krása. Bydleli jsme, představ si, v hotelu, který se jmenoval jako já. Libuše. Jsem u něho i vyfocená. To už je ale opravdu dávno. :-)

2 děda tik tak děda tik tak | Web | 14. srpna 2014 v 16:46 | Reagovat

Z každého Tvého výletu je Jirko vidět, jak si to dokážeš užívat. Přitom stačíš pořídit řadu hezkých fotografií a doplnit je zajímavým povídáním. Městem jsem pouze projížděl, takže jej moc neznám. Od tebe se dozvím řadu zajímavostí, takže pokud se tam dostanu, vím kam se podívat. :-)

3 Jana Jana | E-mail | Web | 14. srpna 2014 v 21:55 | Reagovat

Stejnou procházku jsme chtěly s dcerou absolvovat v pondělí, leč počasí za nás rozhodlo jinak.
Safra, teď jsem si uvědomila,že jsem dnes byla v Lidlu a vůbec si nevzpomněla na ten mrkvový sirup :-( ,z toho článku o pití.

4 Jirka Jirka | E-mail | Web | 15. srpna 2014 v 15:00 | Reagovat

[1]:Díky za komentář. Kolem hotelu Libuše jsem několikrát šel. Je zrekonstruovaný a jako ve všech hotelech je tam tak draho, že to není nic pro důchodce. Viděl jsem nabídku ubytování, 400 za osobu a noc v soukromí, to je v Poděbradech asi nejlevnější možnost.

5 Jirka Jirka | E-mail | Web | 15. srpna 2014 v 15:03 | Reagovat

[2]:Dědo díky za komentář i pochvalu. Ono je to možná tak, že když jedu někam, kde se mi líbí, tak je to pak poznat i na článku. :-)

6 Jirka Jirka | E-mail | Web | 15. srpna 2014 v 15:06 | Reagovat

[3]:Díky za komentář. Sirup Ti neuteče, ale  nenech si utéct návštěvu Poděbrad, až bude šance na hezké počasí. Je tam hezky.

7 Jana Jana | E-mail | 15. srpna 2014 v 15:44 | Reagovat

[6]: Já vím, já to tam trochu znám, měla jsem v Nymburku tchýni.

8 mengano mengano | E-mail | Web | 17. srpna 2014 v 8:38 | Reagovat

V Poděbradech jsem nikdy nebyla a tak děkuji za krásnou procházku :-)

9 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 22. srpna 2014 v 19:59 | Reagovat

V Poděbradech se vždy ubytujeme v hotelu po shlédnutí výstavy "Šikovné ruce seniorů". Parkem se projít, či posedět bývá příjemné. Leč bývám tak uondaná z cesty a následnéHO shlédnutí výstavy, že k večeru padnu a odpočívám na pokoji. Večer máme pak ještě další program. Letos to byla návštěva Kmochova kolína. Každopádně na kafíčko a k hodinám si také zajdu. Trpaslíka příště nevynechám :-)

10 Hanka Hanka | 6. září 2014 v 15:26 | Reagovat

Vidím, že máme některé stejné cíle našich výletů (zrovna jsem napsala komentář k letišti V.H.). Poděbrady jsem také navštívila, jen s tím rozdílem, že já se tam dostanu z domova asi za 5,5 hodiny [:tired:] . Ale v létě je delší den a když vyjde počasí, je to parádní výlet. Navíc to není zase tak rozsáhlé, dá se stihnout během jednoho dne. Na všech místech, jak máte fotky, jsem také byla, pořídila spoustu fotek, byla jsem i na zámku, tedy uvnitř i na nádvoří. Kdybych měla více času, projela bych se tou lodí, pod zámkem je přístaviště. Parky jsou udržované, je tam příjemné posezení. :-)

11 Hanako Hanako | 27. září 2014 v 10:18 | Reagovat

Ten trpaslík stával dlouhá léta u květinových hodin. Děti hodiny tolik nezajímaly, čekaly na bušení trpaslíka, školní výpravy se s ním fotily. V novější době byl považován za vrchol nevkusu, ještěžě ho nezlikvidovali a ponechali jinde. :-)

12 Jirka Jirka | E-mail | Web | 27. září 2014 v 10:35 | Reagovat

[11]:On je pořád v blízkosti těch hodin. Na jejich snímku je v pozadí vidět řada nižších keříků a za nimi je.

13 Jirka Jirka | E-mail | Web | 6. října 2014 v 10:00 | Reagovat

V lázeňských místech je hezky a je tam pohoda. Poděbrady jsou nejbližší pohoda. Už jsem kolikrát měl chuť vrátit se tam. :-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.